logo
Gezond afvallen

Gezond afvallen, hoe moet dat?
Heeft u al eens een poging tot afvallen ondernomen, of heeft u ieder denkbaar dieet al gevolgd?

Vaak is afvallen niet eens het probleem, maar het is veel lastiger om het gewicht er af te houden op lange termijn. Er zijn zo vaak situaties waarbij eten en drinken een rol spelen en dan is het lastig om sterk te blijven.

Simpel gezegd is gezond eten met niet te veel vet en minder koolhydraten de beste manier om af te vallen. Maar voldoende lichaamsbeweging hoort daar ook bij. Door beweging wordt de stofwisseling gestimuleerd en dat verhoogt de snelheid van de voedselverbranding.  Te weinig eten of te lange tijd niet eten vertraagt deze verbranding juist weer.

 

Wat is voldoende lichaamsbeweging? Om af te vallen zou iedereen dagelijks 60 minuten moeten bewegen. Wandelen, fietsen, zwemmen, alles is prima, als u het maar graag doet.

Nog beter is het om ook krachttraining te doen. Dit stimuleert de spiergroei en meer spiermassa betekent een hogere (vet)verbranding. Een combinatie van cardio (loopband, roeiapparaat enz) en krachttraining werkt het beste. Bij een sportcentrum kunt u informatie krijgen en een advies op maat.

 

Tot slot is het belangrijk dat u uw levensstijl aanpast om blijvend gewicht te verliezen. Blijven opletten op de voeding en voldoende beweging blijft altijd belangrijk! Heeft u moeite om een goed eetpatroon voor u zelf samen te stellen? Ik help u daar graag bij.

*****************

Nieuw: GLI

Sinds maart 2022 ben ik betrokken bij het GLI project in het Dijklander Ziekenhuis in Volendam. GLI staat voor Gecombineerde Leeftijl Interventie en is een landelijk programma dat vergoed wordt door uw Zorgverzekeraar. GLI is bedoeld voor mensen met overgewicht en obesitas. Het is een 2- jarig programma waarbij de nadruk in de eerste zes maanden ligt op bewegen (1-2x per week op het biocirquit bij Prevafit olv een fysiotherapeut van Kirchhoff Fysio) en het aanleren van een gezond eetpatroon (met individuele begeleiding door een mijzelf). Na het eerste half jaar heeft u genoeg kennis opgedaan om zelfstandig verder te gaan met beweging en gezond eten. U wordt daarna gedurende 1,5 jaar begeleid door een leefstijlcoach. Het programma bevat individuele en groepsafspraken. U traint ook wekelijks met een vaste groep. U heeft een verwijzing van uw huisarts nodig.

 

Meer informatie? Vraag het na bij uw huisarts, bij Prevafit of bij mij. Op internet staat ook meer uitleg. Wij hanteren de Slimmer methode.